Phaplu-Salleri Fire Brigade
Distriktshovedstaden
i Solukhumbu District hedder Salleri og få kilometer nord herfor ligger
byen Phaplu med sin flyveplads. De to byer forbindes af en vej under opbygning,
og vejen fortsætter sydpå ned til Nepals lavland og de nationale
hovedveje. Da jordpriserne i Phaplu-Salleri er urimeligt høje, er
husene bygget meget tæt sammen og med en masse træværk.
Så går der ild i ét hus, så breder branden sig
hurtigt videre til de næste. Phaplu Airstrip har ingen beredskab eller
brandudstyr, hvilket er meget betænkeligt, da flyvepladsen fungerer
som back-up for den meget travle Lukhla Airstrip. I efteråret 2010 viste beboere i Phaplu-Salleri og officials omkring flyvepladsen sig meget interesserede i at etablere Beredskab og at få leveret brandudstyr fra Danmark. Men Nepal har en lov der forbyder import af køretøjer ældre end 10 år, så det vil kræve en dispensation, at få importtilladelse til denne brandbil. Og det er temmelig vanskeligt under den herskende politiske situation. |
![]() |
|
Den 23. Januar 2011 fik HP denne Mercedes 608 brandbil fra Aabenraa Brandstation og vi kørte den hjem på Skiveegnen. Nu er det op til Nepaleserne at få en importgodkendelse, og for Phaplu Flyveplads og Phaplu-Salleri Brandværn at gøre passende forberedelser, så vi kan få den transporteret til Phaplu-Salleri.
|
||
|
I 2010 var der en stor brand i Salleri, hvor 18 huse brændte ned og mange familier mistede alt hvad de ejede. Du kan se en filmoptagelse fra branden på YouTube ved at følge linket: (In 2010 a big fire in Salleri burned down 18 houses, and many families lost all their belongings. Watch the movie by following the link:) http://www.youtube.com/watch?v=4sIPcSH4jXI | |
![]() |
Mercedes
Benz L 608 D Mercedes 608 is a sturdy, old-fashioned and honest vehicle. The technical instruments and valves are all manually operated with only less electronic control. People with a minor knowledge about eginenes and mechanics will be able to make most repairs with some steel wire, screwdriver and some wrenches. It is very efficient even it is small, and has all the years been very popular at Aabenraa Fire Station. |
|
Sidst i Januar 2011 blev der sendt et Project Proposal til Phaplu-Salleri med krav om, at de skal se at komme i gang, hvis de vil have brandbilen. Der stilles 4 hovedkrav, som skal være opfyldt eller i det mindste i en positiv udvikling inden Efteråret 2011: 1.) Der
skal foreligge en dispensation fra den Lov, der forbyder import af køretøjer
ældre end 10 år. Hvis borgerne i Phaplu-Salleri ikke formår at opfylde disse fire punkter, så vil vi finde andre der trænger til beredskabsudstyr, fx. i Balticum. |
![]() |
|
1. Achieve
an Approval from Local and Central Bodies waiving the Rule of Import of
Vehicles not older than 10 years of age. If they don't succeed in fulfilling this, we will try to find others more easily accessible places, where they will love to have this Fire Engine, for instance in the Baltic Countries. Finally in the beginning of 2015 we gave up. No one in Nepal want to do any effort to create an exemption on the rule which are preventing import of old vehicles. After 4 years in an unheated garage the vehicle needed some good care, so we handed it over to a local man who loves those red cars. |
Men desværre var det næsten umuligt at aktivere folk i Solu, og ingen ønskede at gøre noget specielt for at få godkendt import af den gamle men ungsommelige brandbil. Læs Namgyals Rapport fra Januar 2012. | |
![]() |
Endelig i begyndelsen af 2015 opgav vi. Ingen i Nepal ønskede at gøre en indsats for at få en dispensation til import af denne ældre men ungdommelige sag. Og ungdommeligheden var ved at gå fløjten efter 4 år i en uopvarmet garage. Vi afleverede køretøjet til en lokal mand, som elsker disse røde biler. Han havde en i forvejen. Så vi ved at hun får det godt i sin alderdom. | |